شناسه خبر : 103906
سه شنبه 04 مهر 1402 , 09:25
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مرکز آمار هم رشد مثبت در ۷ فصل دولت سیزدهم را تأیید کرد

رشد ۷/۹ درصدی اقتصاد ایران در بهار ۱۴۰۲

فاش نیوز - مرکز آمار اعلام کرد رشد اقتصادی کشور در فصل بهار امسال به هفت و 9 دهم درصد افزایش یافت. متوسط رشد اقتصادی فصلی در دولت سیزدهم تاکنون چهار و هشت دهم درصد بوده در حالی که در دولت دوازدهم زیر صفر و در هشت سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم به طور متوسط دو و نیم درصد بود.

بر اساس آخرین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، محصول ناخالص داخلی (GDP) به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در سه ماهه اول سال ١٤٠٢‌، به رقم ٢١٤٤ هزار میلیارد ریال با نفت و ١٨١٨ هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، که نشان از رشد هفت و 9 دهم درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و شش و یک دهم درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در فصل بهار سال ١٤٠٢ دارد.
بدین ترتیب در هفت فصل عملکرد دولت سیزدهم رشد اقتصادی کشور به طور متوسط چهار و هشت دهم درصد بوده است. این در حالی است که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم متوسط رشد فصلی اقتصاد کشور دو و نیم درصد بود. بر این اساس رشد اقتصادی در دولت سیزدهم تاکنون دو برابر رشد اقتصادی دولت قبل بوده است.
در دولت دوازدهم نیز متوسط رشد فصلی اقتصاد کشور منفی یک دهم درصد بود. بنابراین دولت سیزدهم توانسته تاکنون اقتصاد کشور را از رشد زیر صفر نجات دهد.
گزارش اخیر مرکز آمار حاکی از آن است که در فصل بهار ١٤٠٢‌، رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی رشد منفی چهار و شش دهم گروه صنایع و معادن هفت و سه دهم و گروه خدمات 9 و سه دهم درصد نسبت به فصل بهار سال ١٤٠١ رشد داشته است.
 کاهش 16 درصدی تورم در 6 ماهه اخیر
همچنین مرکز آمار در گزارش دیگری اعلام کرد: در شهریور ماه ١٤٠٢ شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور به عدد ٢٠١ و هفت دهم رسیده است که نسبت به ماه قبل دو درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ٣٩ و نیم درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٤٦ و یک دهم درصد افزایش داشته است.
بر اساس این گزارش، نرخ تورم ماهانه مواد غذایی که در مردادماه دو و شش دهم درصد بود در شهریورماه با یک و دو دهم واحد درصد کاهش به یک و چهار دهم درصد رسیده است. نزول نرخ تورم ماهانه مواد غذایی به زیر دو درصد بیانگر آرامش نسبی در بازار محصولات خوراکی است.
تورم نقطه به نقطه که در فروردین امسال به ۵۵ و نیم درصد رسیده بود در شهریور به ۳۹ و نیم درصد رسید. بدین ترتیب در نیمه اول امسال نرخ تورم نقطه به نقطه ۱۶ درصد کاهش یافته که سریع‌ترین کاهش تورم در سالیان اخیر است.
تحولات مثبت در دولت سیزدهم
طی روزهای اخیر، آمارهای متعددی از شاخص‌های مهم اقتصادی کشور منتشر شده است. ابتدا بانک مرکزی اعلام کرد که نرخ رشد نقدینگی به عنوان مهم‌ترین عامل میان‌مدت و بلندمدت موثر بر تورم، در پایان مرداد ماه به ۲۶ و 9 دهم درصد کاهش یافته است.
بانک مرکزی سپس نرخ رشد اقتصادی بهار سال جاری را معادل شش و دو دهم درصد اعلام کرد. در جدیدترین مورد هم مرکز آمار تحولات تورم شهریور و رشد اقتصادی بهار ۱۴۰۲ را منتشر کرد.
کاهش رشد نقدینگی به ۲۶ و 9 دهم درصد، کاهش تورم ماهانه به دو درصد در شهریور ماه، افزایش رشد اقتصادی به هفت و 9 دهم درصد در بهار ۱۴۰۲، نشان می‌دهد سیاست‌های دولت در جهت کنترل تورم و تقویت رشد اقتصادی در حال به ثمر رسیدن است.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi